Phishing, Spam & Scams

Heeft u een mail of bericht ontvangen dat u niet vertrouwt? Grote kans dat het spam, phishing of een scam een is!
Er gaan verschillende varianten van deze vormen van oplichting rond, die niet afkomstig zijn van ons maar van internetcriminelen. Met deze vorm van internetfraude proberen zij aan uw gegevens te komen voor de verkeerde doeleinden. Wij raden dan ook te strengste aan om niet op het de mailjtes of berichten te klikken en zeker geen gegevens in te voeren.

Op deze pagina vindt u voorbeelden van de laatste vormen van spam, phishing & scams, die bij ons bekend zijn. Twijfelt u of iets afkomstig is van ons of staat uw situatie hieronder er niet tussen? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur de mail door naar info@valkwijn.nl

TOCH GEKLIKT?

Mocht u per ongeluk toch doorgeklikt hebben, neemt u dan contact op met de cyberpolitie. Voor meer informatie: https://www.politie.nl/themas/cybercrime.html.

 

KENMERKEN OFFICIËLE VALKWIJN WINACTIES EN NIEUWSBRIEVEN:

Officiële Valkwijn.nl e-mails worden alléén verstuurd vanuit het mailadres info@valkwijn.nl

Win-acties op social media zijn altijd direct gelinkt aan onze officiële sociale media kanalen, waaronder:

• Onze Facebook pagina

• Ons Instagram account

• Of linken door naar onze website www.valkwijn.nl

 

KENMERKEN NEPACTIES & NEPACCOUNTS

• Van der Valk gebruikt geen SMS of WhatsApp voor winacties.

• Van der Valk werkt niet samen met Happy Box.

• De tekst in de e-mail probeert u te overtuigen om zo snel mogelijk actie te ondernemen. De nep-actie zou bijvoorbeeld maar een aantal plaatsen hebben of binnenkort verlopen.

• De tekst in de e-mail bevat vaak spelfouten.

• Het adres onderaan de e-mail bevindt zich niet in Nederland.

• Er staat in kleine letters onder de 'Bevestig nu'-knop: De hier genoemde merken zijn NIET aangesloten op deze promotie.

 

U HEEFT EEN PHISHINGMAIL ONTVANGEN - WAT NU?

1. Belangrijk: Klik op geen enkele link in de mail of het bericht!
Het is belangrijk dat u op geen enkele link klikt in de mail of de Facebook/Instagram message, ook niet als er staat "meld u af" of "uitschrijven". Hiermee geeft u namelijk door dat het e-mailadres in gebruik is en zult u vaker dit soort e-mails ontvangen.

2. Markeer de e-mail als "spam" in uw mailbox.

3. Verwijder de e-mail uit uw mailbox.

4. Meld de phishing-mail bij uw provider. Rapporteer het account via Facebook/Instagram
Bijna alle providers bieden informatie op hun website aan omtrent phishing. Daarom raden wij u aan om de website van uw internetprovider te raadplegen en het misbruik te melden.

5. Meld het bij de Fraudehelpdesk
Meld de phishing e-mail bij de Fraudehelpdesk. Dit kunt u hier doen. Zij kunnen eventueel verdere stappen ondernemen. Daarnaast toont de fraudehelpdesk voorbeelden van bestaande phishing-mails.